سنگ چینی ازنا

سنگ چینی ازنا سوپر  که به نام چینی ارباب نیز شناخته میشود به دلیل سطحی یکدست، کمترین میزان رگه و موج پیچ در بین سنگهای چینی جز با کیفیت ترین و گران ترین این نوع سنگ ها شناخته میشود. سنگ چینی از دیرباز زینت بخش خانه های ما بوده است. به علت نبود فناوری های استخراج و برش پیشرفته در قدیم، این سنگها نیز مانند سایر سنگ ها در سایزهای کوچک ارائه میشد. اما هم اکنون سایزهای اسلب و طولی این محصول، نمایی دیگر از زیبایی ها و ظرفیت های سنگ های چینی به نمایش گذاشته است. کاربرد این سنگ میتواند در فضای داخلی ساختمان به عنوان پوشش دیوار و کف و پله باشد. از دیگر کاربرد های این سنگ می توان به استفاده آن به عنوان رویه کابینت اشاره کرد.

گرچه کسانی که به طور تخصصی بر روی سنگ های چینی فعالیت میکنند اصرار دارند که این سنگ های میتواند در فضای خارجی نیز (مانند سنگ نمای ساختمان ) بکار گرفته شود و در آینده جای تراورتن  را خواهد گرفت. اما همچنان مشکل این سنگ عدم چسبندگی مناسب و همچنین هوازدگی و فرسایش در شرایط آب و هوایی سرد و گرم است و به همین دلیل از این سنگ و به طور کلی مرمریت ها غالبا در فضای داخلی استفاده میگردد.

سنگ اسلب ازنا

استفاده از سنگ اسلب ازنا روز به روز افزایش می‌یابد. این سنگ چینی به سبب رنگ سفید خالص و جلای نسبی که دارد به وفور در سازه‌های زیادی استفاده می‌شود. برخی از مهندسان سازه معتقد‌ند اگرچه سنگ اسلب ازنا نسبت به دیگر سنگ‌های چینی ارزانتر است؛ اما به زودی می‌تواند جای سنگ‌های بسیار گران را بگیرد.

استفاده از سنگ اسلب ازنا به دلیل رگه های مورب و طولی گزینه خوبی برای اجرا به صورت اسلب های بوک مچ (شیوه همگونی کتابی بنحوی که رگه های دو قطعه سنگ بزرگ متقارن یکدیگر باشند) و فورمچ (۴ قطعه اسلب متشکل از دو بوک مچ بر روی هم بنحوی که رگه‌ها در اضلاع مشترک متقارن باشد) در سازه‌های مختلفی مرسوم هستند.

سنگ اسلب ازنا دارای ویژگی‌های زیادی است که آن را برای استفاده در محیط داخلی و خارجی ساختمان بسیار مناسب میدارد. از جمله اینکه سنگ چینی ازنا دارای رنگی سفید و بدون ناخالصی است و به دلیل مقاومت سایشی و خمشی نسبتا خوبی که این سنگ دارد؛ می‌توان از آن در بخش‌های مختلف سازه‌های صنعتی، مسکونی، تجاری و... استفاده کرد.

به طور کلی موارد زیر جزو ویژگی‌های سنگ چینی ازنا می‌باشند.

دارای سطحی صیقلی و صاف

میزان تخلخل بسیار پایین

جذب آب بسیار پایین

مقاومت نسبتا خوب در برابر خوردگی و ساییدگی

مناسب جهت استفاده های گوناگون

مقاوم در برابر حرارت ملایم

مناسب برای استفاده در آب و هوای معتدل

 

باتوجه به ویژگی‌هایی که در مورد این سنگ بیان کردیم؛ بدیهی است که می‌توان در بخش‌های زیادی از ساختمان آن را به کار برد. از جمله پرکاربردترین استفاده‌های سنگ اسلب ازنا موارد زیر می‌باشند.

فضای داخلی ساختمان

سنگ فرش کف هال، پذیرایی، اتاق ها بعنوان سنگ کف

دیواره های ساختمان

لابی و سالن ورودی ساختمان های لوکس

هتل ها، فروشگاه ها و مراکز تجاری لوکس

پیشخوان و کانتر مراکز عمومی

کابینت و فضای داخل آشپزخانه

سرویس های بهداشتی لوکس

حمام های مستر

ساخت روشویی و احجام هنری سنگی

فضای خارجی و پارکینگ

محوطه سازی و فضا سازی

پله و زیر پله

پاگرد و دیواره پله

 

البته علاوه بر استفاده از این سنگ در فضای داخلی، می‌توان از آن در ساخت نمای ساختمان نیز استفاده کرد. سنگ چینی ازنا دارای رنگی روشن و جنسی مقاوم است. بنابراین می‌تواند در فصل‌های گرم سال ساختمان را تا حد زیادی خنک نگهدارد. اما اگر سنگ چینی ازنا برای نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد به دلیل چسبندگی کم سنگ چینی ازنا به ملات باید از گیره‌های نگهدارنده سنگ برای نگهداشتن آن در ارتفاع و استفاده در نما کمک گرفت.