دستگاه پرکن

دستگاه پرکن که اصطلاحا به آن پرکن هم میگویند  یکی از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات صنعتی در زمینه های مختلف مانند غذایی ، دارویی و شیمیایی و ... میباشد که دارای انواع مختلفی است که هر کدام کاربرد های مشخصی دارند.

مثلا دستگاه تیوپ پرکن برای پرکردن ظروف از مواد خمیری با غلظت بالا مانند کرم ها است.

دستگاه پرکن مایعات برای پر کردن مایعات درون ظرف مخصوص است.

دستگاه اسپری پرکن  هم برای پر کردن انواع اسپری ها و خوشبو کننده ها و غیره میباشد.

دستگاه پرکن مایعات یکی از ماشین آلات صنعتی در زمینه بسته بندی است که در دقت بالایی دارد و در وقت هم صرفه جویی میکند.ظروف مختلف برای پر شدن توسط مایعات یازمند روشی هستند که ضمن داشتن دقت و سرعت عمل، مکانیزم موثر، ساده و بدون درد سری داشته باشند و بهترین دستگاه برای این کار دستگاه پرکن مایعات است.

دستگاه پرکن مایعات جهت انتقال انواع مایعات اعم از مایعات غذایی مانند خامه های شیرینی، روغن، روغن کنجد، شکلات، شیره، عسل، و انواع روغن های خوراکی و آب معدنی و همچنین انتقال مایعات شیمیایی به ظروف و بطری ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی دستگاه پرکن مایعات برای همه نوع مایعات استفاده می شود.

دستگاه پرکن مایعات برای پر کردن مایعات غلیظ و رقیق استفاده میشود فقط باید بدانید که برای هر کدام از مایعات دستگاه های مختلفی با مکانیزم و عملکرد مختلف تولیاد شده است که به دستگاه پرکن مایعات غلیظ و دستگاه پرکن مایعات رقیق شناخته میشوند و به فروش میرسند.

دستگاه پرکن مایعات در ماشین سازی خدری بسته به نوع تولیدات در انواع مختلفی تولید و عرضه میشود. که برای پرکردن مایعات غلیظ مانند عسل ، شکلات صبحانه، کرم کنجد ،انواع روغن ، انواع ژل بهداشتی و صنعتی وغیره از سیستم سیلندر پیستون و برای مایعات رقیق  مانند:عرقیجات ، انواع شربت ها  ،مواد ضد عفونی کننده وغیره از سیستم حجمی (ثقلی ) استفاده میگردد همچنین در موارد خاص از سیستم پرکن وکیوم نیز استفاده می شود که این سیستم در محصولاتی مانند تولید ادکلن استفاده میشود. 

دستگاه پرکن مایعات علاوه بر افزایش بهره وری ، کمک زیادی به دقت در بسته بندی میکند و میتوان با کمک این دستگاه دقت و سرعت عمل، مکانیزم موثر، ساده و بدون درد سر را برای ریختن انواع مایعات درون ظروف و بطی ها استفاده کرد.

در این سیستم یک مخزن روی دستگاه تعبیه شده که مواد با ثقلیت و وزن خود به داخل نازل ها هدایت می شود. در مسیر خروجی شیر قرار داده شده و توسط شیر برقی میزان حجم مواد از داخل تابلو برق به وسیله PLC کنترل می شود که دقت تزریق و یکنواختی پر کردن را بسیار بالا می برد

مایعات از نظر گرانروی متفاوت هستند. مثلا نحوه جاری شدن یک لیوان آب با یک ظرف مارمالاد تفاوت دارد. به همین دلیل مکانیزم تزریق در این نوع مایعات متفاوت است.

پرکن مایعات


استفاده از پرکن مایعات باعث بالا رفتن دقت در بسته‌بندی و همچنین افزایش بهره‌وری خطوط تولید می‌گردد. یکی از مهمترین نیازهای خطوط تولید در زمان بسته‌بندی ریختن مایعات در ظروف و بطری‌ها می‌باشد که با استفاده از دستگاه پرکن مایعات این عمل ضمن برخورداری از دقت و سرعت بالا، به صورت ساده، موثر و بدون دردسر انجام می‌گردد. از این دستگاه جهت پرکردن انواع مایعات غلیظ و رقیق در ظروف مختلف استفاده می‌شود. 

برای کار با این دستگاه در مراحل اولیه، اپراتور دستگاه ظروف را در داخل فیکسر تعبیه شده روی دستگاه قرار می‌دهد. بعد از قرار گرفتن ظروف در زاویه خروجی نازل، اپراتور با فشردن پدال یا شاسی شیرهای نازل، اجازه شروع عملیات ثقل را صادر می‌نماید/

مکانیزم دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات ماشین سازی خدری در دو نوع تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک طراحی و تولید میشوند که در سه مکانیزم پرکن پمپی، پرکن ثقلی و پرکن سیلندر پیستونی برای تزریق مایعات با هر نوع گرانروی ای وجود دارد.

  • مکانیزم پمپ معمولا دقت چندانی ندارد و می توان برای انواع مایعات استفاده نمود. اما به دلیل ماهیت کارکرد برای موادی همچون گریس سرد که چسبندگی زیادی دارند  بسیار گزینه مطلوبی به شمار می رود.برای پر کردن گریس در ظروف مختلف ازدستگاه گریس پرکن مخصوص استفاده میشوند.

  • معمولا برای دستگاه پرکن عرقیات، دستگاه پرکن عسل، انواع شوینده ها و سایر مایعات این چنینی از سیستم ثقل استفاده می شود. این سیستم ارزان قیمت ترین روش تزریق است و به کمک جاذبه و وزن خود مایع عملیات پرکردن صورت می گیرد. روش ثقل در بسیاری از دستگاه پرکن مایعات رقیق استفاده می شود.

  • پرکن سیلندر پیستون نیز روشی دیگری است که در ماشین آلات اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد و دقت بالایی دارد. این روش بهترین گزینه برای مایعات غلیظ است. به دلیل ثابت بودن حجم تعیین و تنظیم شده، خطای مقدار تزریق مواد بسیار بسیار کم است به همین علت در مایعات با غلظت زیاد از این روش استفاده می شود. دستگاه پرکن بشکه از این نوع دستگاه ها است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد